Facebook remarketing: näin tavoitat nettisivukävijäsi uudelleen

Remarketing, retargeting, uudelleenmainonta tai uudelleenmarkkinointi. Millä nimellä tätä markkinoinnin muotoa sitten kutsuukaan, tässä artikkelissa kerron, miksi remarketing mainonta on jotain, josta sinun pitää olla kiinnostunut.

Mitä remarketing-mainonta on?

Nettisivusi kävijöistä ehkä 2-4 % suorittaa siellä sen toimenpiteen, jota tavoittelet. Tämä voi olla esimerkiksi ostaminen verkkokaupasta, varauksen tekeminen, sähköpostin jättäminen uutiskirjettä varten tai yhteydenottolomakkeen täyttäminen.

Remarketing tai retargeting tarkoittaa esimerkiksi Facebookissa tehtävää mainontaa, jonka avulla tavoitat ne ihmiset, jotka ovat jo käyneet nettisivuillasi ja osoittaneet olevansa kiinnostuneita yrityksestäsi ja tuotteistasi.

Lue lisää: 4 x Miksi yrityksesi Facebook-markkinointi ei toimi?

Miksi retargeting on tärkeää?

Facebook remarketing: mitä on remarketing mainonta

Kuvittele, että sinulla on kivijalkamyymälä. Eräänä päivänä myymälään tulee sata asiakasta, jotka katselevat tuotteita. Heistä 3 ostaa tuotteen ja loput 97 lähtevät kaupasta ostamatta, vaikka ovat selvästi kiinnostuneita tuotteistasi.

Ryhmän lähdettyä istut tietokoneelle ja alat pohtia seuraavaa markkinointitoimenpidettäsi.

Kumman näistä vaihtoehdoista valitsisit:

A) Menet viereiselle kadulle huutelemaan vieraille ihmisille ja toivot, että heistä joku tulisi myymälääsi.

B) Teet Facebook-mainoksen ja kohdistat sen näille 97 juuri kaupastasi poistuneelle ihmiselle, jotka ovat siis jo vierailunsa kautta ilmaisseet olevansa kiinnostuneita yrityksestäsi.

Veikkaan, että valitset vaihtoehdon B, ellei sinulla ole sitten aivan rajatonta markkinointibudjettia tai suurta halua testata täysin kylmiä yleisöjä, eli sellaisia, jotka eivät vielä tunne yritystäsi.

Nettisivusi tai verkkokauppasi kävijät ovat kuin nuo kivijalkamyymälässä vierailleet asiakkaat. Fakta on, että harva asiakas ostaa yrityksen tuotteita sillä kertaa, kun hän ensimmäistä kertaa tutustuu yritykseen.

Siksi on aivan äärimmäisen tehokasta ja järkevää mainostaa niille, jotka ovat käyneet nettisivuillasi. Muuten menetät lämpimän, kiinnostuneen yleisön ja tuhlaat rahaa mainostamalla niille, jotka eivät välttämättä ole koskaan kuulleetkaan sinusta ja yrityksestäsi.

Facebook remarketing: näin rakennat kampanjan

Facebook remarketing kampanja

Miten voit sitten kohdistaa mainoksia nettisivusi kävijöille Facebookissa ja tehdä remarketing-kampanjan Facebookissa? Se on itseasiassa yllättävän yksinkertaista, kunhan tietää muutaman asian.

Olen tehnyt sinulle selkeät ohjevideot, jossa opastan remarketing-kohdeyleisön luomiseen ja annan vinkkejä remarketing-kampanjan rakentamiseen. Lataa ilmaiset ohjeet helposti sähköpostiisi ja aloita remarketing tehokkaasti ja tuloksia tuoden:

Remarketing Facebookissa onnistuu mukautettujen kohderyhmien avulla. Mukautettu kohderyhmä on sinun itsesi luoma yleisö, jonka määrittelet erilaisten kriteerien avulla. Kohderyhmän kriteerit voivat olla monenlaisia, mutta käynti sivustollasi joko millä tahansa sivulla tai vaihtoehtoisesti tietyllä yksittäisellä alasivulla tai blogiartikkelissa on yksi Facebookin mukautetun kohderyhmän kriteereistä.

Kun olet luonut mukautetun kohderyhmän, voit siirtyä tekemään mainoskampanjaa, jonka kohdistamisessa käytät tätä luomaasi kohdennusta.

Remarketing ja Facebook pikseli

Jotta remarketing Facebook -palvelussa onnistuu, sinun täytyy asentaa sivustollesi Facebook-pikseli. Pikseli on pieni pätkä koodia, joka seuraa sivustosi tapahtumia ja yhdistää ne Facebook-kampanjoihin ja -mainoksiin.

Facebook-pikseli on markkinoijan paras kaveri, sillä sen avulla voit sekä kohdistaa mainontaa että seurata tuloksia (esimerkiksi ostoja tai sähköpostin jättämistä lomakkeelle).

Remarketing ja Facebook pikseli

Voit pyytää nettisivusi kehittäjää asentamaan Facebook-pikselin. Toki Facebook ohjeistaa asennukseen myös kädestä pitäen selkeiden ohjeiden avulla. Facebook tarjoaa esimerkiksi WordPressillä oman ladattavan, ilmaisen lisäosan, jonka avulla asennus tapahtuu lähes automaattisesti.

Remarketing mainonta: helpoin tapa tavoittaa lämmin yleisö

Remarketing-mainonta on yksi helpoimmista keinoista tavoittaa lämmin yleisö, joka on jo kiinnostunut tuotteistasi tai sisällöstäsi.

Nettisivukävijät eivät ole ainoa ryhmä, jolle remarketing-mainontaa kannattaa tehdä. Mikäli julkaiset videoita Facebookissa tai Instagramissa, voit kohdistaa remarketing-mainontaa videoiden katsojille. Voit valita, kuinka monta prosenttia videosta asiakkaan on täytynyt katsoa, jotta hänet kelpuutetaan osaksi videon katselijoista tehtyä mukautettua kohderyhmää.

Vinkki: Kohdista mainoksia niille, jotka ovat katsoneet videota yli 50 %. Silloin tiedät, että he todella ovat kiinnostuneita siitä, mitä sinulla on tarjota.

Remarketing mainonta Facebookissa

Remarketing verkkokaupassa: paikkaa hylättyjä ostoskoreja

Verkkokaupassa ostoskorien hylkäämisprosentti on melkoisen suuri. Asiakkaat selailevat verkkokauppaasi, ehkä lisäävät tuotteita ostoskoriin, mutta sitten elämä yllättää. Ehkä he aloittavatkin aamulla työt ja verkkoshoppailu jää kesken tai perheenjäsenet tarvitsevat heitä juuri sillä hetkellä.

Mikä sitten onkaan syy ostoskorin hylkäämiselle, kuvittele, jos voisit mainonnalla tavoittaa ostoskorin hylänneet asiakkaat.

Jo selkeästi lämpimän ja kiinnostuneen yleisön tavoittaminen markkinoinnilla ja mainonnalla on huomattavasti halvempaa, kuin tuntemattoman ja täysin kylmän asiakaskunnan tavoittelu.

Facebook remarketing: sulje pois jo ostaneet

Haluat tehdä remarketing-mainontaa Facebookissa niille, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi. Mutta mitä jos asiakkaasi onkin vaikka ostanut tuotteen hiljattain – et tietenkään halua uhrata mainontaan käytettäviä euroja tällaiseen asiakkaaseen.

Onneksi tähänkin on keino Facebookin markkinointityökalussa.

Ensin valitset, millä sivulla käyneille haluat kohdistaa Facebook remarketing -mainontaa. Sen jälkeen suljet pois sellaiset ihmiset, jotka ovat käyneet toisella sivulla. Mikä on se sivu, jolle asiakkaasi päätyvät oston jälkeen? Päätyvätkö he tietynlaiselle kiitos-sivulle, jossa kiitetään ostosta ja kerrotaan lisäohjeita?

Voit sulkea Facebookin mukautetusta kohderyhmästä pois ne, jotka ovat hiljattain käyneet tällä kiitos-sivulla. Sen ansiosta et siis tuhlaa markkinointibudjettiasi sellaisiin asiakkaisiin, jotka ovat juuri äskettäin ostaneet tuotteen verkkokaupastasi.

Sama pätee toki myös kampanjoihin, joiden tavoitteena on liidien saaminen tai sähköpostilistan kasvattaminen (liidi = potentiaalinen asiakas, joka antaa sähköpostinsa sinulle ja vastineeksi saa yleensä jotain ilmaiseksi, esimerkiksi pienen oppaan, alekoodin tai muun vastaavan hänelle hyödyllisen liidimagneetin).

Ilmaisessa remarketing-koulutuksessa opetan sinulle, miten luot mukautettuja konversioita ja mitä strategioita sinun kannattaa käyttää, kun teet remarketing-mainontaa Facebookissa.

Onko Facebook remarketing sinulle tuttu juttu vai yllätyitkö Facebookin mainostyökalun mahdollisuuksista.

Aloita ilmainen minikurssi, jonka avulla opit muutamassa tunnissa tekemään mukautettuja kohderyhmiä nettisivusi kävijöistä. Ota käyttöön Facebook remarketing ja tavoitat sinusta tai yrityksestäsi kiinnostuneet, lämpimät yleisöt ja säästät sekä rahaa että aikaa markkinoinnissa.

Lue lisää:
>> Kannattava Facebook-mainonta: 7 tärppiä tuloksiin vuonna 2020
>> 4 x Miksi yrityksesi Facebook-markkinointi ei toimi?